*

VR

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

VR-Yhtymä Oyj:n myyminen ja Vallilan konepaja alue.

Tällä hetkellä etsitään vaihtoehtoja junaliikenteen kilpailuttamiselle. Siihen liittyen on suunnitelmia VR-konsernin myymiseksi joko kokonaisena tai pilkkomisen jälkeen osien myynti yhdessä tai erikseen.

VR omistaa kiinteistöjä eripuolilla maata. Yritin nopealla haulla saada selville mitä ja missä. Löysin listan, missä on vuokrattavia asemarakennuksia. Tämä ei ole koko totuus. Esimerkiksi Helsingissä VR omistaa Vallilan konepaja alueen. VR:n omistus on hidastanut alueen hyötykäyttöä sekä kehittämistä.

Eliitti myy tämän maan

Poliittinen eliitti myy tämän maan. Digita, Caruna, Posti, VR... ja vuoden 2019 eduskuntavaalien jälkeen Finnair, jota ei vaalikannatuksen laskun pelossa uskalleta myydä ennen eduskuntavaaleja.

 

Vähän aikaa sitten uudessa postilaissa vaarannettiin jakelu ja huoltovarmuus samalla kun yksityiset kuriirifirmat juhlivat hallituksen ratkaisuja.

 

Junalipun osto

Tällainen ikääntyneempi gubbe on sitä mieltä, että matkalipun hankkiminen rautatiematkaan on nykyään nuorten ja nörttien hommaa. Heistä varmaan ainakin useimmat osaavat asian.

Nykyään tarvitaan ainakin näillä nurkilla tietokone, verkkopankkiyhteys, tulostin sekä tietysti taito käyttää nettiä ja laitteita. Sitten voi saada itselleen matkaan oikeuttavan lipun.

Se, että lipun hankkiminen VR:n junamatkoihin on tehty niin vaikeaksi on onneksi bussiliikenteelle. Pitkien linjojen autot näyttävät olevan mukavasti kansoitettuja. Lippujen hinnoillakin voi toki olla vaikutusta.

Rautatieliikenteen yksityistämisestä

En ole juurikaan käyttänyt junaa tai linja-autoa liikkumiseen viimeisinä vuosikymmeninä.   Oma auto on tuntunut välttämättömältä sijoitukselta ja sitäpaitsi elämänlaatua parantavana asiana ylivoimaisen tärkeänä hankintana. Toisaalta, jos on ollut jonkinlainen oma autonrisa käytössä, niin mikään julkinen kulkuneuvo ei ole tuntunut edulliselta vaihtoehdolta.

Junailiko Berner diilin Sir Souterille?

Skottimiljonääri Sir Brian Souter syntyi bussinkuljettajan perheeseen. Hän on tunnettu Britanniassa sekä bussi- että rautatieyhtiöidensä kautta, ja hänet aateloitiin joukkoliikenteen edistämisestä.

Souter tunnetaan myös kansainvälisenä pelurina, mistä kertoo esimerkiksi se, että 1996 hän osti Ruotsin valtion Swebus-bussiyhtiön myydäkseen sen pari vuotta myöhemmin eteenpäin. Suomessa Souter on Onnibus-yhtiön enemmistöomistaja sekä myös hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi Puolassa, Virossa ja Uudessa-Seelanissa toimii sisaryhtiöitä, jotka ovat Souterin omistuksessa.

Vapaa mahdollisuus ja ostamisen vaikeus


Radiosta tulee ohjelmaa VR:n lipunmyynnistä tai pikemminkin myymättömyydestä, kun konduktöörit ovat lopettaneet lipunmyynnin.  Kaikkille asemille on tarkoitus asentaa automaatit.  Mutta miten ostaa lippunsa ne jotka eivät käytä nettiä tai osaa automattia käyttää?

EU-pakko taktisena keinona - ensin hallintarekisteri ja nyt VR:n kilpailutus

Ylen uutiset kertovat, ettei EU välttämättä velvoitakaan Suomea raideliikenteen kilpailutukseen. Europarlamentaarikko Pietikäinen tuo esille asetuksen kohdat, jotka jättävät valtioille hyvinkin paljon harkinnanvaraa.

Asetus kertoo:

VR:n kalustoyhtiö takaa kilpailun ilman kilpailua

Kalustoyhtiö vaikuttaa menetelmältä tehdä rautatiekuljetusten kilpailutuksesta näennäistä kilpailua, sillä sen ansiosta tarjonta ei lisäänny. Ajatus alemmista hinnoista perustuu siihen, että tarjonnan lisääntyessä yksityisten toimesta, hinnat laskevat. Se taas edellyttäisi kilpailijoita hankkimaan omaa kalustoa. Kalustoyhtiön tapauksessa ”kilpailusta” tulee nollasummapeli, jossa kaluston saaminen poistaa sitä aina kilpailijalta.

 

Kovaa peliä raiteilla

Maanantai-iltana 14.8. alkoi veturinkuljettajien mielenilmauslakko vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemälle suunnitelmalle Suomen matkustajajunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Suunnitelman tarkoituksena on pilkkoa nykyinen VR-yhtymä erillisiin yhtiöihin, joista varsinainen VR jatkaisi liikenteenharjoittajana ja sen rinnalle syntyisivät vaunuja ja vetureita liikenteenharjoittajille vuokraava kalustoyhtiö, junien kunnossapidosta vastaava huoltoyhtiö ja rautatiekiinteistöt omistava kiinteistöyhtiö.

Julkaise syötteitä